Podziel się tym postem

Felietony

[UserArt] Czym jest strach w dzisiejszych grach?

[UserArt] Czym jest strach w dzisiejszych grach?

To pytanie, które nurtuje mnie od dawna. Wielu z nas zapewne pamięta lata świetności klimatu grozy w grach wideo, pewnie nie jestem jedyną osobą która grając po nocach w pierwszą część Silent Hill wpadała w ograniczoną paranoje wytworzoną uczuciem kompletnej samotności czy pustki, która wypełniała to przeklęte miasto.Jednym z czynników które gwarantowały sukces gry tego gatunku, to dobrze dopasowana ścieżka dźwiękowa i trudno się z tym nie zgodzić – Niektóre utwory z soundtracku do w/w gry do dziś powodują pojawienie się ciarek na ciele, gdy słucha się tego w zupełnie ciemnym pokoju, na słuchawkach.

Co prawda, gatunek ten rozwijał się dość powoli i trudno było znaleźć dobrą grę tego typu, więc pozostawało wracać nam do tego co już ukończyliśmy ale nie ukrywajmy – Kto grając któryś raz z rzędu SH “przechodził” obojętnie przy świetnie zrobionej przemianie pielęgniarki Lisy? Za każdym razem gdy widzę ten przerywnik w grze jakieś uczucie wewnątrz mnie się odzywa. Przechodząc trochę dalej można zacząć wymieniać serie jaką jest Resident Evil, bo wprowadziła też nie mały przełom do tego gatunku, jednak dla mnie Ciche Wzgórze aż do trzeciej części było czymś świetnym, żeby nie mówić cudownym.

Podając przykład innej serii która zadebiutowała dopiero na wysłużonych lata temu PS2’jkach – Fatal Frame, znane również pod tytułem “Project Zero”. Jakie było moje zdziwienie, gdy kupiłem tę gre na ślepo nie mając nawet pojęcia że będzie to horror. Pierwszy raz zagrałem to w dzień, na dodatek w towarzystwie znajomego i jak mogliście zgadnąć – Bałem się jak cholera, każdy krok w jakąkolwiek stronę budził w środku lęk, uświadamiając że zaraz coś może się stać, gorzej było oczywiście w nocy, w totalnych ciemnościach. Wtedy mówiąc szczerze serce biło mi jak szalone, rozsądek mówił mi żeby odstawić tą grę ale jednak ciekawość ciągneła mnie dalej, sprawiając że praktycznie całą noc przegrałem nie mając nawet o tym pojęcia.

Patrząc wstecz można stwierdzić że kategoria gier survival horror miała się bardzo dobrze i nie można stwierdzić inaczej – Jednak przeszkadza mi słowo “miała”, będąc spragnionym znowu odczuć lęk wywołany pustką jak w SH, czy tym że jesteśmy otoczeni duchami zmarłych często brutalnie zamordowanych, szukałem dobrego tytułu na ukochaną PS3jkę i zasmuciłem się stwierdzając że tak naprawdę brakuje nam porządnego tytułu na tę platforme. Ktoś może powiedzieć że jest Dead Space, ale w porównaniu z poprzednimi przykładami ta gra wypada strasznie słabo, bo jedyne co nas może wystraszyć to wyskakujący kosmita, co nudzi się po piątym razie. Ktoś powie że jest F.E.A.R. ale jak wszyscy dobrze wiemy również jest schematyczny, co w końcu się nudzi (Nie mówiąc już o graniu w kolejne części, które z każdą cyferką do tytułu ma mniej doczynienia z horrorem). Ostatecznie chciałem stwierdzić że jako wielki fan tego gatunku z rodu filmów jak i gier, liczę po cichu na pewną rewolucje w tym temacie i że w końcu odnajdą się wspaniałe tytuły które będą nam w stanie dać dawkę adrenaliny, strachu jak i pewnego zniszczenia psychiki świetną fabułą, czy liczę na zbyt wiele? Nie sądze, w końcu jest wielu ludzi którzy chcą poczuć prawdziwy dreszczyk strachu wywołany grą komputerową, tak jak to było kilka lat temu.

Niepoprawny pseudo-filozof pełny sprzeczności, wychowany przy muzyce i grach wideo. Od dobrych kilku lat patrzący z dumą na społeczeństwo które z dnia na dzień coraz bardziej się stacza, mający nadzieje że kiedyś to wszystko upadnie i pozostanie jedynie spokój. Dużo zawdzięcza rodzeństwu, dzięki któremu tak naprawdę miał dostęp do sprzętu typu Amiga, SNES czy chociażby PSOne z nowszej generacji. Sentymentalny miłośnik filmów i gier z gatunku grozy, utożsamiający się z mottem "Od słowa wszystko się zaczęło, od słowa zginie"

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie upubliczniony. Wymagane pola oznaczone są *

Dozwolone są te tagi HTML i atrybuty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.