fbpx

Podziel się tym postem

Wieści z branży gier

O tym jak wydawca amerykańskiej wersji TERA “przypadkowo” zniszczył całą ekonomię gry

O tym jak wydawca amerykańskiej wersji TERA “przypadkowo” zniszczył całą ekonomię gry

A dzisiaj mam dla was małą historyjkę od u/Nutaman z r/MMORPG w serwisie Reddit, która powinna być przestrogą dla wszystkich wydawców gier MMORPG. W tym typie produkcji bardzo ważnym aspektem jest ekonomia wszystkich serwerów, na którą wpływają takie czynniki jak np. ceny przedmiotów na rynkach oraz całkowita ilość złota w obiegu. Jeżeli kiedykolwiek graliście w jakąkolwiek grę MMO, to prawdopodobnie wiecie o co chodzi.

No cóż, najwidoczniej En Masse Entertainment nie grało, ponieważ jednym prostym krokiem [zobacz memy] doprowadzili oni do kompletnego zachwiania, a wręcz zniszczenia, ekonomii panującej na wszystkich swoich serwerach. Jak Nutaman tłumaczy w swoim wątku, wszyscy gracze płacący za status “Elite” (czyli premium) dostawali codziennie pudełko z przedmiotami, które mogliśmy sobie zachomikować na później, gdzie jednym z itemów do dostania z takiej paczki był Reset Scroll, pozwalający na zresetowanie ilość razy, jaką mogliśmy wkroczyć do danej instancji w ciągu dnia.

Wraz z nadchodzącym dodatkiem, o którym May pisał wczoraj, system ten zostanie całkowicie przebudowany, w związku z czym Reset Scrolle nie będą już potrzebne graczom. Co w takim razie pozostało im z nimi zrobić?

No właśnie tutaj zaczyna się problem. Z tego co rozumiem, owe zwoje od najnowszej aktualizacji można było sprzedać w sklepie. Update najpierw wszedł do naszej wersji, europejskiej, gdzie wartość tych zwojów została wyceniona na 10,000 złota. Gracze szybko się pokapowali, że warto zacząć otwierać swoje zachomikowane paczki ze statusów premium, żeby przygotować jak największą ilość Reset Scrolli na sprzedaż i dostanie za to praktycznie darmowych pieniędzy.

W końcu gdy nadszedł czas na konserwację serwerów, działo się coś dziwnego. Mianowicie, trwała ona aż 9 godzin, zamiast planowanych 3, a kiedy pierwsi użytkownicy zaczęli się logować, zobaczyli oni, że kwota za sprzedaż owego przedmiotu wynosi… 40,000 złota. Tak, En Masse Entertainment zamiast wziąć europejską cenę przedmiotu, wzięli cenę koreańską. Sprawiło to, że grający szybko zaczęli się wzbogacać o niemałe kwoty, ponieważ Nutaman prezentuje na poniższym screenie przykładowe zarobki ze sprzedaży Reset Scrolli, a niektórzy ponoć dobijali do kwot około 50,000,000 złota.

Oprócz tego, pojawiły się także inne sposoby na szybki zarobek, a opanowanie całej sytuacji przez wydawcę – czyli przywrócenie kwoty 10,000 za zwój – zajęło 10 godzin. A więc prawdopodobnie tysiące graczy nagle było bogatsze o miliony złota, co spowodowało tak wielką inflację, że kupowanie przedmiotów od innych graczy było po prostu nieopłacalne. Praktycznie oznaczało to, że rozpoczęcie gry przez nowego gracza byłoby tak utrudnione, że najlepszym wyjściem byłoby danie sobie spokoju z Terą.

Ale… to nie wszystko! W grze istniał także glitch, który pozwalał na powielanie przedmiotów, co spowodowało na krótki czas – ponoć szybko został załatany – jeszcze większą inflację cen wszystkiego. Najlepszym zakończeniem dla tej historii mogłoby być zdjęcie z wiadomością od jednego z Game Masterów, że rollback (cofnięcie stanu gry do x czasu w tył) prawdopodobnie się nie odbędzie. Jednak, oryginalna historia Nutamana została już zaktualizowana o informację, że rollback się jednak odbędzie.

Naprawdę, nie wyobrażam sobie miny człowieka, który po spędzeniu x godzin w swojej ulubionej grze MMORPG nagle loguje się do gry i dowiaduje się, że cała ekonomia została zniszczona przez jedną aktualizację i nie opłaca się już zbytnio przebywać w świecie owej produkcji. Niemniej jednak, dobrze, że En Masse Entertainment jednak miało trochę rozumu w głowie i postanowili cofnąć stan gry. Jeszcze raz dzięki u/Nutaman za dobrą porcję śmiechu w to czwartkowe popołudnie!

Czasem grywam w jakieś gierki i lubię też coś o nich napisać. Czy coś. Keep Calm and Git Gud.

4 komentarze

  1. Tekst fajny, ale już na początku razi np. “Reset Scroll, pozwalający na zresetowanie ilości, jaką mogliśmy wkroczyć do danego lochu w ciągu dnia.” – zresetowanie ilości czego? Dziwne jest to zdanie 😉

    Odpowiedź
    • Łeee, Panie, tu nie ma czasu na takie rzeczy jak normalne pisanie, trza newsy pisać. 😉
      A tak serio to dzięki za wyłapanie tego, zaraz poprawię. 😛

      Odpowiedź
  2. > Naprawdę, nie wyobrażam sobie miny człowieka, który po spędzeniu x godzin w swojej ulubionej grze MMORPG nagle loguje się do gry i dowiaduje się, że cała ekonomia została zniszczona przez jedną aktualizację i nie opłaca się już zbytnio przebywać w świecie owej produkcji.

    Myślę, że takie doświadczenie byłoby bardzo cenne. W takim momencie można się zastanowić czy warto marnować tysiące godzin (i kupę pieniędzy) na jedną grę MMO, podczas gdy można by w tym czasie zrobić coś pożyteczniejszego :). Bo jak czytam o ludziach, którzy przez 10 lat przegrali w WoWa 15-20k godzin, to aż mi serce ściska. To jest 5-6h dziennie codziennie. Masakra…

    Odpowiedź
  3. Typowe Enmasse najpierw Kritika potem Breach (gra nawet nie wyszła z alfy czy tam bety) teraz probuja zniszczyc Tere za niedługo wezmą się za Closers chociaż nie Closers zniszczyli już wiele razy

    Odpowiedź

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie upubliczniony. Wymagane pola oznaczone są *

Dozwolone są te tagi HTML i atrybuty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.