W co ostatnio graliście?

Oglądasz 2 wpisy - 1 z 2 (wszystkich: 2)
  • Autor
    Wpisy
  • #32150
    FireStorm
    Uczestnik

    Nazwa tematu mówi sama za siebie – jest to kontynuacja podobnej aktywności z poprzedniego forum arhn.eu, gdzie opisywaliśmy swoje wrażenia po ostatnio ukończonej grze. Niezależnie od tego czy chcesz podzielić się raptem kilkoma słowami czy też masz już gotowy cały esej – tu jest miejsce, by je opublikować i podzielić się swoim zdaniem z resztą społeczności.

    #32155
    FireStorm
    Uczestnik

    Ostatnio skończyłem God of War (2018).

    Piękna opowieść o rodzinie i trudach rodzicielstwa. O próbie nawiązania kontaktu ojca z synem i problemach w przedstawianiu osoby rodzica przed dziećmi. W końcu o akceptowaniu przeszłości i samego siebie. Ma kilka problemów (np. zdecydowanie zbyt nagła zmiana nastawienia Atreusa. Choć podobało mi się, jak przedstawiono to poprzez gameplay – gdy Kratos tracił kontrolę nad chłopcem w czasie walki), ale w ogólnym rozrachunku scenariusz wypada świetnie, a fantastycznie napisane dialogi tylko go dopełniają.

    To wszystko przedstawiono w absolutnie fenomenalny sposób, co widoczne już jest na samym początku, za sprawą bardzo subtelnego i pełnego emocji otwarcia gry. Praca kamery, która operuje na (niemal) jednym, nieprzerwanym i trwającym dziesiątki godzin ujęciu, robi ogromne wrażenie, fantastycznie przedstawiając niesamowicie efektowne kolejne etapy podróży.

    Podoba mi się, jak zadania poboczne służą historii i stanowią lekcję zarówno dla chłopca jak i Kratosa. Gdzie w bardzo naturalny sposób rozmawiają o wydarzeniach i wyciągają z nich wnioski oraz budują więż między sobą. Uwielbiam też jak magiczny jest ten świat. O ile Grecja była niesamowicie brutalna, podróż po Midgardzie przypomina książkę fantasy przywołaną do życia, gdzie wszystko może się zdarzyć. Wiele tu nadnaturalnych i wprawiających w zachwyt momentów, fantastycznych istot czy zaskakujących rozwiązań (dom Freyi, Jormungand, cielsko giganta Thamura, gadająca głowa Mimira), a wszystko to w bardzo różnorodnej palecie barw.

    W ogólności walka mi się podoba i pozwala na naprawdę satysfakcjonujące starcia, gdy zamrażanie wrogów toporem, rozbijanie ich na kawałki za pomocą pięści, kontekstowe animacje Atreusa czy po prostu współpraca ojca z synem wysuwają się na pierwszy plan. Niemniej, nie da się ukryć, że ma ona też wiele ograniczeń, które pod koniec mocno rzucają się w oczy. Kamera tak blisko bohatera znacząco zmniejsza możliwości taktyczne i sprawia, że przeciwnicy z tyłu są mniej agresywni, aby móc utrzymać balans. Nie można płynnie zmieniać broni, co nie pozwala walce płynąć. Wrogowie nie są też specjalnie różnorodni i nie wymagają wielu oddzielnych taktyk, co widać szczególnie po niektórych bossach (rozczarowujący strażnik mostu w Hellhaimie, będący kolejnym trollem czy ostatnie starcie z Baldurem).

    To powiedziawszy, Leviathan Axe w nowym God of Warze jest niesamowity! Uwielbiam to jak wyraźnie czuć jego wagę i siłę przy każdym uderzeniu (zwłaszcza ładując silny atak, który wbija ostrze w przeciwnika jak w masło), ale najbardziej podoba mi się jak wykonano rzut nim. Dobre kilka minut tylko rzucałem topór i przywoływałem do siebie, obserwując jego zakrzywiony tor lotu. Niesamowicie satysfakcjonujące jest patrzenie na cały proces, gdy broń nagle zaczyna wracać do Kratosa, a później następuje bardzo soczyste złapanie samego trzonka. Nie mówiąc o tym ile to ma zastosowań w walce – topór może zadawać obrażenia powracając czy nawet zostawać w ciałach draugów, gdy pięści Ducha Sparty idą w ruch.

    Świetnie sprawdza się wieloetapowa eksploracja, gdzie kilkukrotnie całkowicie zmienia się przeszukiwany teren. Dobrze również wypadają środowiskowe zagadki, niejednokrotnie wymagając do użycia topora w prostym teście. Niestety, tu mocno rzuca się w oczy bardzo niska mobilność Kratosa. Animacje wspinaczki, wchodzenia na skarpy czy skakania są kontekstowe, co oznacza w dużej mierze szukanie ikony odpowiedniego przycisku na ekranie (bądź innej wskazówki) zamiast naturalnego poznawania. Prowadzi to też do absurdalnych sytuacji, gdzie bohater nie może pokonać prostej przeszkody nie ze względu na zdrowy rozsądek, a decyzje projektantów – po prostu akurat tam nie pojawiła się odpowiednia opcja.

    Pozwolenie na większą swobodę ruchu znacząco usprawniłoby eksplorację, w tym i wspinaczkę, która obecnie jest niemal na szynach. Jednocześnie pozwoliłoby to pogłębić system walki nie tylko ze względu na oczywiste zwiększenie możliwości i różnorodności ataków, ale także dzięki lepszemu wykorzystaniu otoczenia. W jednym ze starć znalazła się wyrwa w ziemi, która wydawała się straszliwie naturalna do przeskoczenia, ale nie było to możliwe tylko ze względu na decyzję autorów.

    Nie jestem też fanem tutejszego wykorzystania metroidowej zasady wracania do tych samych miejsc, by móc tym razem wykorzystać nowe zdobyte zdolności. Zbyt często zwyczajnie brakuje ku temu powodu, poza chęcią zrobienia wszystkiego, co oferuje gra. Niejednokrotnie wyczyściłem całą lokację oprócz pojedynczej skrzynki, której zdobycie było możliwe dopiero później. Gdyby za blokadą kryło się więcej treści bądź gra dostarczyłaby inną zachętę (np. fabularną), nie miałbym z tym najmniejszego problemu, ale w obecnej formie często zastanawiałem się czy nie lepiej zostawić całą eksplorację na koniec, gdy będę miał wszystkie niezbędne narzędzia.

    Nie da się ukryć, że mimo wielu osiągnięć tej produkcji, zwłaszcza na gruncie scenariuszowym i prezentacji, jest tu zdecydowanie miejsce do poprawy. Położono solidne fundamenty pod nową serię i mam nadzieję, że na ich podstawie kolejna część dostarczy znacznie bardziej rozbudowaną walkę czy eksplorację, a nie jedynie je delikatnie usprawni. Nie obraziłbym się również na faktycznie SZYBKĄ podróż czy przejścia między światami. Niemniej, God of War to fantastyczna gra z duszą i konkretnym celem,który spektakularnie udaje jej się osiągnąć. Bawiłem się wyśmienicie w ciągu tych kilkudziesięciu godzin i czekam z niecierpliwością na kolejną pozycję od Santa Monica.

Oglądasz 2 wpisy - 1 z 2 (wszystkich: 2)
  • Musisz się zalogować by odpowiedzieć w tym temacie.